Logo hetzuidenbarendrecht.nl


De veranderingen worden door lang niet iedereen begrepen. (Foto: Jeffrey van der Maten)
De veranderingen worden door lang niet iedereen begrepen. (Foto: Jeffrey van der Maten)

Rijscholen begrijpen gemeente niet

De werkzaamheden aan de rotonde aan de 1e Barendrechtseweg zijn in volle gang. Door de ernstige verkeershinder die door de aanpassing van het kruispunt is ingezet, is de plek waar een nieuw kruispunt moet komen het decor van drukte. Voor rijscholen die actief zijn in Barendrecht en normaal gesproken via de rotonde naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) rijden, vormt de hinder af en toe een struikelblok.

Barendrecht - Volgens instructeur Radjindre Piare van rijschool Chill valt het nog wel mee: "Gelukkig zijn ze in deze tijd van het jaar begonnen.

Minder drukte door vakantie

Door de vakantieperiode is het nu minder druk. Dat is wel ideaal. Toch snap ik het niet helemaal. Normaal gesproken moet een rotonde zorgen voor een betere doorstroming dan een kruispunt met stoplichten. De gemeente had misschien beter kunnen kiezen voor een zogeheten 'turborotonde', zoals bij de GROEN-rotonde."

Ernstige hinder valt mee

Arnold de Jong van de gelijknamige rijschool is het eens met zijn collega: "Vooralsnog valt de ernstige hinder mee. Ik ben echter benieuwd naar de ontwikkelingen. Een rotonde staat algemeen bekend als beter voor de doorstroming dan stoplichten.

Veel fietsers door scholen

Door de twee scholen in de buurt van het kruispunt zullen er veel fietsers oversteken, wat denk ik zal leiden tot extra drukte. Misschien waren fietstunneltjes wel handig geweest. Vaak stonden de auto's vanaf het CBR helemaal vast, maar ik ben bang dat de file in de toekomst misschien wel tot aan de Pascalweg zal reiken."

Aanpassing nodig

Joyce van Lonkhuijzen, persvoorlichter van de gemeente Barendrecht, licht de bouw van het kruispunt toe: "Door de openstelling van de Harmonielaan (tunnel onder de A29) zal er een toename zijn van verkeer, waarbij een kruispunt met diverse rijstroken de enige oplossing is om het verkeer goed af te wikkelen.

Opties nauwkeurig onderzocht

We hebben zeven opties nauwkeurig onderzocht, waaruit bleek dat een kruispunt het best tot zijn recht komt op de plek." Eventuele fietstunneltjes zijn wel onderzocht, maar komen er niet. "Dat heeft te maken met enkele gasleidingen die onder het kruispunt doorlopen", aldus van Lonkhuijzen.

Vanaf 19 augustus verwacht de gemeente het kruispunt in gebruik te kunnen nemen.

Reageer als eerste