De apps werden geprersenteerd in het Onderwiojsmuseum in Dordrecht. (Foto: Fotobusink - Jeroen Verbueken)
De apps werden geprersenteerd in het Onderwiojsmuseum in Dordrecht. (Foto: Fotobusink - Jeroen Verbueken)

Leerlingen Dalton maken toeristische route-app

Barendrecht -  Leerlingen van het Technasium van het Dalton Lyceum Barendrecht hebben maandag een nieuwe route-app voor een wandel- en fietsroute door Dordrecht gepresenteerd.

De Dordtse wethouder Piet Sleeking mocht de app in 'ontvangst' nemen in het Onderwijsmuseum. De samenwerking tussen het Onderwijsmuseum en het Technasium maakt het nog makkelijker voor toeristisch bezoek om straks hun weg te vinden in het centrum van Dordrecht.


In totaal 36 Havo en Vwo-leerlingen van het Technasium in Barendrecht gingen aan de slag met de ontwikkeling van een app. Deze moest aan verschillende eisen voldoen zoals toegankelijkheid, gebruiksgemak en aansluiten bij de doelgroep van toeristisch bezoek. De route moest bovendien een aansprekend alternatief bieden in plaats van de kortste weg naar het centrum vanaf het Onderwijsmuseum.
Van de Havo groep presenteerden Chris van den Heuvel, Tim Smit en Stephan Kila een route langs culinaire hotspots, bezienswaardigheden en monumenten.
De vwo-groep met Derk Hermans, Bernd Rijn en Niels Reus werkten met het platform IZI travel en ontwikkelden een historische fiets- en wandelroute langs de parels van Dordrecht.

Na de presentaties ging wethouder Piet Sleeking in gesprek met de leerlingen. Daarin gaf hij aan dat deze app een belangrijk middel is om de bezienswaardigheden met elkaar te verbinden. Sleeking liet weten dat hij verwacht dat de rol van de VVV in de toekomst aanzienlijk zal veranderen: "Ik verwacht een verschuiving van de informatievoorziening aan toeristen door een toename in het gebruik van online middelen en kanalen. Daar past deze app zeer goed bij." Hij complimenteerde de leerlingen dan ook met hun creativiteit in het ontwikkelen van de app en de focus op verschillende doelgroepen.

De opdracht voor leerlingen is ontstaan uit een initiatief van DOCK Dordrecht. Tijdens een van de bijeenkomsten is nagedacht over een aansprekende route richting de Dordtse binnenstad vanuit het Onderwijsmuseum. Het Nationaal Onderwijsmuseum werkt regelmatig samen met culturele en maatschappelijke organisaties. De praktijkopdracht voor het Technasium in Barendrecht was daarin een logische combinatie.

Meer berichten